Wielu ludzi zainspirowanych sukcesami wielkich potentatów biznesu i technologii chciałoby stworzyć firmę, która podbije świat. Szansą na realizację innowacyjnego projektu biznesowego jest współpraca z Funduszami Inwestycyjnymi typu Venture Capital lub ze Śląskim Funduszem Rozwoju. Niedawno Śląski Fundusz Rozwoju otworzył nabór na projekty, w które zamierza inwestować – pojawiła się więc konkretna i wymierna (bo liczona w milionach złotych) szansa na rozwijanie innowacyjnego pomysłu i jego ekspansję na świat.
Żeby pomóc nam we wzajemnym kontakcie przedstawimy kilka inspiracji gdzie szukać źródła pomysłu na zgłaszany do Śląskiego Funduszu Rozwoju projekt.
Pomysł na ulepszenie
Wiele z pomysłów na start-upy pojawia się w sytuacji, gdy pomysłodawca dostrzega problem lub sposób jak coś mogłoby działać lepiej. Wydaje się, że jest to właśnie ta droga, która jest początkiem powstawania start-upu. W ten sposób często powstają wynalazki, które poprawiają nasze życie. Niektóre dają początek dochodowym firmom. Jednak tak dzieje się bardzo rzadko… Niestety nie każde ulepszenie ma sens ekonomiczny. Nie każde znajdzie wystarczające zainteresowanie rynku, żeby przynosić odpowiednie dochody. Dlatego trochę lepszym źródłem pomysłu na projekt, jest następne źródło…
Pomysł wynikający z własnej potrzeby
Zdarza się, że czegoś potrzebujemy, a czego nie ma. Nie można tego kupić, chociaż chętnie wydalibyśmy na to pieniądze. Taka potrzeba jest dobrym źródłem inspiracji. Daje nadzieję, na to, że naszą „innowację” ktoś kupi. Jest to jednak tylko i wyłącznie nadzieja. Nikt nie da gwarancji, że ta potrzeba jest na tyle rozpowszechniona, żeby znaleźć wystarczająco wielu klientów, aby prowadzić dochodowy biznes. Dlatego jeszcze lepszym rozwiązaniem na stworzenie dobrego, innowacyjnego projektu, w który chętnie zainwestujemy, jest…
Potrzeba zaobserwowana u swoich Klientów
Mając kontakt z Klientami, można czasami zaobserwować, że nie wszystkie ich potrzeby są zaspokajane przez istniejący asortyment produktowy. W kontakcie z Klientami można także od razu zbadać czy klienci byliby chętni do zakupu takiego nowego produktu. To już jest bardzo dobra podstawa do stworzenia projektu zaspokojenia istniejącej potrzeby rynkowej.
Powyższa droga realizacji projektu będzie jeszcze bardziej obiecująca, jeżeli wspomniana potrzeba rynkowa będzie powiązana z już sprzedawanym produktem lub usługą. Modyfikacja i uzupełnienie już istniejącego produktu w odpowiedzi na zapotrzebowanie Klientów jest świetnym rozwiązaniem z punktu widzenia inwestycyjnego. Taka sytuacja daje bowiem mocne podstawy, żeby ocenić, iż istnieje realne zapotrzebowanie rynkowe. To świadczy także o tym, że projektodawca będzie w stanie skutecznie zdobyć rynek. Wszak już ma kontakt z Klientami, którzy u niego kupują.
Jak taki projekt mógłby wyglądać konkretnie? Np. tak że firma produkująca autonomiczne wózki widłowe odkrywa, że część z jej Klientów chciałaby korzystać z tych urządzeń poza halami produkcyjnymi, w terenie zmiennym, gdzie ciągle w różnych miejscach pojawiają się przeszkody, oraz chodzą ludzie. Producent wózków opracował zatem dla swoich wózków nowe oprogramowanie i system nawigowania w takim otoczeniu. Tym samym zdobył przewagę konkurencyjną, otworzył drogę do nowej grupy Klientów, zwiększono także możliwość osiągnięcia nowych przychodów z nowego segmentu produktów. Taki przykład projektu jest zdecydowanie warty rozwijania i inwestowania.